26 March 2007

泰戈爾 Rabindranath Tagore

東翻翻西翻翻的,竟然在班版還翻到一些年代久遠的東西。

Rabindranath Tagore,那時候挺愛泰戈爾的幾首詩,把他

貼回來。



漂鳥集(Stray Birds)

20

I cannot choose the best. The best chooses me. 

我不能選擇最好,而是最好選擇了我



65

Tiny grass, your steps are small, but you possess the earth under your tread. 

小草啊,你的步伐雖小,但你擁有你腳下的大地。



82

Let life be beautiful like summer flowers and death like autumn leaves.

願生命如盛夏的花朵般美麗,死亡如秋天的落葉。



210

The best does not come alone. It comes with the company of the all.

‘最好”不會單獨到來,它總與萬物一起到來。



頌歌集(Gitanjali) 

32

By all means they try to hold me

secure who love me in this world. But

it is otherwise with thy love which is

greater than theirs,. and thou keepest

me free.

世上那些愛我的人,都用盡方法來掌握我.

但是你的愛不是那樣。

你的愛比他們的要偉大,你使我自由



Lest I forget them they never

venture to leave me alone. But day

passes by after day and thou art not

seen.

唯恐我忘記他們,他們從來不敢離開我。

而你呢? 日子一天天的過去, 

你還不曾露臉。


If I call not thee in my prayers, if I

keep not thee in my heart, thy love

for me still waits for my love.

要是我在祈禱中不曾呼喚你,

要是我不把你放在心上,

你仍然為了愛我而等待我的愛。



參考文獻:

Rabindranath Tagore-gitanjali http://www.unnayannews.net/gitanjali/

No comments: